De Wageningse tak van Clan Mackay reist naar China en Singapore

Kunst – 798 Art District en Caochangdi

Ter afwisseling van alle oudheden, hebben we onlangs de kunstenaarswijk bezocht. Samen met de zus van een van Kaspers promovendi en haar zoontje. Het oude terrein van Fabriek 798 vormt een fascinerende achtergrond voor de ordeloze wijk met galerieën, ateliers, kunstcafés en knusse restaurants.

De fabriek is destijds opgericht om invulling te kunnen geven aan het Socialistische Unificatie Plan. Dit plan maakte onderdeel uit van een militaire en industriële samenwerking tussen de Russen en de Chinezen. Huishoudelijke apparatuur van het merk Fabriek 718 was in heel China beroemd. Waarom ingewikkelde merknamen verzinnen als het ook makkelijk kan

Smile
? De fabriek fungeerde als rolmodel en was de trots van China, dat destijds voor het eerst het heft in eigen handen nam in de electrotechnische industrie. De Russen hadden na een aantal jaren echter niet veel trek in nog een gezamenlijk project in China en wilden een groot gedeelte van de industrie verhuizen naar Oost-Duitsland. De fabriek, inmiddels verhuisd naar huisnummer 798, raakte in verval.

Op zoek naar goedkope ateliers ontdekten kunstenaars van binnen en buiten China de vervallen hallen en maakten de fabriek tot een waar centrum voor moderne kunst. De grote hallen vormen een prima decor voor volumineuze kunstuitingen. De slogans van Mao zijn nog altijd te vinden op de muren. De groeiende bekendheid zorgde overigens voor verhoging van de huurprijzen waardoor beginnende kunstenaars naar de nabij gelegen wijk Caochangdi en het kunstenaarsdorp Songzhuang togen. Het epicentrum van de kunst lijkt daarmee te gaan verschuiven.

We hebben genoten van een dag kunst snuiven en de unieke sfeer. De dag sloten we af in hét Peking eend restaurant van Beijing: Da Dong. Erg lekker. Volgens mij had Abel de hele eend in z’n eendje (of was het nu eentje?) op kunnen eten.

opa en oma

Hoi,
Wat zie ik opa's inmiddels oom Robs fiets aan de muur?
Leuk weer een uitstapje. Zag dat Abel volgens mij wel een hele eend in zijn eentje kan opeten.
Nog veel plezier! liefs opa en oma.

Francisca

Leuk weer zeg!
Peking eend is dan ook erg lekker, dus ik snap Abel wel!

Maaike

Wat geniet ik toch telkens van jullie verhalen. Gaan jullie ook eens naar het theater? Naar zo'n chinese opera oid? Lijkt me ook een belevenis! Blijf vooral schrijven en delen!!!

Astrid

Maaike, we zijn hier nog niet naar het theater o.i.d. geweest. Volgens mij is dat meer iets voor Zuid-Oost Azië, maar ik zal eens kijken. Je brengt me op een idee :-).

Ruben

Mooi, dat kunst alleen dat grafety is niet echt mooi...

oma huismanh

Hallo allemaal Wat een verhalen lees ik steeds van jullie. Dat jullie dat allemaal mee kunnen maken .Ik wens jullie nog heel veel plezier groetjes van oma huisman

Danielle (collega uit Isala)

Dag Astrid, kreeg de link van je collega Monique vd Enden omdat wij as donderdag vertrekken naar China voor 3 wkn vakantie. We beginnen in Beijing. Als je nog goede tips hebt wat mee te nemen, dan hoor ik dat nog graag.

Astrid

Danielle, wat leuk dat je naar China gaat. Naar welke plaatsen gaan jullie verder? Gaan jullie met een groep of reizen jullie individueel? Dit beïnvloedt namelijk wat handig is om mee te nemen. Het is hier momenteel warm en wat ik kan zien, is dat in de rest van China ook het geval. Laat je vesten, truien en jassen dus maar thuis. Maar vergeet de zonnebrandcreme en zonnebril niet. Hier in Beijing regent het momenteel regelmatig, een paraplu zou ik zeker meenemen (een regenjas vind ik persoonlijk te zweterig met dit weer). Daarnaast kun je een paraplu ook als parasol gebruiken. Als je individueel reist, zorg dan dat je de naam van je hotel in het Chinees bij je hebt, zodat je dit aan de taxichauffeur kunt laten zien (er wordt, zeker buiten de toeristische gebieden, weinig Engels gesproken). Verder vind ik een vertaal app handig. Ik gebruik Pleco. Als je de app op je telefoon gezet hebt, kun je (ook zonder dat je internet hebt) van het Engels naar het Chinees (en vice versa) vertalen en ook de Chinese uitspraak (laten) horen. Download de apps die je nodig hebt van te voren: ik heb een Android telefoon en playstore werkt niet in China (dit geldt voor alles wat verbonden is aan Google). Als je met een groep reist zal je dit minder nodig hebben. Daarnaast is het handig om een wc-rol in je dagtas mee te nemen als je op pad gaat. Bij openbare toiletten is het vaak 'bring your own'. Mocht je naar het zuiden/waterrijke gebieden gaan, dan kan anti-muggencrème met DEET en iets tegen de jeuk verstandig zijn om mee te nemen. In China kun je in de grote steden in principe alles kopen wat je nodig hebt, maar zelf vind ik het prettig om een klein reisapotheekje bij me te hebben. En als laatste: stevig schoeisel om de Chinese Muur te beklimmen, is prettig. Veel plezier!

Danielle

hoi Astrid, dank voor je tips. Met name over kleding is erg handig. daar worstelen we wat mee. Onze oudste dochter hebben wij geadopteerd uit China. We gaan nu een zgn. Roots reis maken. Individueel, op maat. We beginnen in Beijing, daarna met de nachttrein naar Yichun in Jiangxi (daar komt ze vandaan). Dan nog wat mooie plaatsen, oa hangzhou bezoeken. We eindigen in Shanghai. Als je weer terug bent moet je maar eens bijkletsen.

Astrid

Hoi Danielle, spannend! Dat zal wel een indrukwekkende reis worden. Lijkt me leuk om bij te kletsen als we terug in NL zijn. Ik ben over een maand weer in NL.