De Wageningse tak van Clan Mackay reist naar China en Singapore

Het leven in Beijing - een gewone dag

Naast dagen (oké, soms weken) met uitstapjes, hebben wij natuurlijk ook normale dagen thuis. Hierbij een kijkje in ons dagelijks leven thuis.

Alles gaat bij ons thuis, als we niet weggaan, tegenwoordig in een relaxed tempo. Ja, zelfs ik heb ‘m te pakken

Smile
. Kasper vertrekt op doordeweekse dagen ergens tussen 8.00 u. en 8.30 u. naar het werk. Ik doe een verwoede poging tot uitslapen, maar daar blijft het dan vaak ook bij.

Na het ontbijt gaan Abel en Thirza spelen. Zij hebben sinds vorige week donderdag zomervakantie: alle boeken waren uit. Voor hen was het wel een omslag: twee buitenkinderen op 18 hoog met geen plek in de buurt om buiten te spelen. Het dichtstbijzijnde park is zeven kilometer van ons huis vandaan. Het fenomeen speeltuin kennen ze hier niet echt. Op de stoep spelen is vanwege het verkeer en de gezondheid geen optie. Chinese kinderen zijn eigenlijk ook altijd onder volwassenen: bij hun (groot)ouders. Kortom, even wennen. Nadat Abel en Thirza zich een aantal dagen, volgens eigen zeggen, te pletter hadden verveeld, kwam er een omslag. Sinds die tijd zijn ze creatief met niets en kunnen ze zich een hele dag binnen vermaken. Hier spelen ze tandarts.

Ik ben blij met zoveel creativiteit en flexibiliteit anders waren het lange weken geworden.

Als we niet weggaan, ben ik thuis bezig: huishouden (ja echt), boodschappen, bloggen, lezen, wat Chinees leren, uitstapjes voorbereiden, etc. Vervelen doe ik me, tot mijn eigen verbazing, niet. Een van die redenen hiervoor is denk ik dat het dagelijkse leven hier in China ook zo z’n uitdagingen kent. Zie hier bijvoorbeeld het bedieningspaneel van de wasmachine

Smile
.

Hiernaast werk ik tegenwoordig ’s avonds met regelmaat aan mijn eigen werk. Hier haal ik veel voldoening uit.

Rond een uur of 17.00 u. vertrekken we naar de campus van China Agricultural University waar Kasper aan het werk is. Dat is een dikke 20 minuten lopen. We wachten Kasper op.

En we vertrekken naar de kantine. Hier eten we op doordeweekse dagen ’s avonds. Wij kunnen namelijk niet koken in ons appartement. We hebben geen pannen en andere kookbenodigdheden. Natuurlijk hadden we die wel kunnen kopen, maar het is goedkoper om in de kantine te eten, dan om boodschappen te halen en thuis te koken. In de kantine haal je voor ongeveer zeven euro voor vier personen een gezonde en gevarieerde avondmaaltijd. Studenten, promovendi, en het universiteitspersoneel, maar ook ouderen uit de buurt, veel mensen eten hier. Studenten en promovendi hebben niet eens een eigen kookgelegenheid op hun ‘dorm’.

Na het eten gaan we soms naar het Olympic Park. Even de kinderen ‘uitlaten’

Wink
. Zoals je ziet is het niet echt een park, maar er is wel ruimte en weinig verkeer. Bovendien zijn er fonteinshows, lichtshows en zie je Chinezen tal van sporten en andere kunstzinnige activiteiten uitoefenen. Er hangt een gemoedelijke sfeer.

Of we vertrekken weer naar huis, nadat Abel en Thirza op het plein bij de campus gespeeld hebben.

We doneren wat aan goede doelen.

Goede doelen kennen hier geen vaste donateurs, ze zijn volledig afhankelijk van incidentele giften. We halen wat water bij de buurtsuper aan de voet van onze flat.

Abel en Thirza gaan naar bed. Kasper en ik nemen de dag door onder genot van een kopje oploskoffie (je moet wat

Wink
). We werken, lezen of kijken een serie en maken ons op voor een nieuwe dag. Meestal gaan we laat naar bed. Het is hier al een aantal dagen overdag 39 graden en pas rond middernacht zakt het kwik onder de 30 graden om daar vervolgens om 8.00 u. ’s ochtends alweer boven te komen.

Zo ziet een dag zonder afspraken en uitstapjes eruit. Vrij relaxed!

Astrid

Reacties

Reacties

opa en oma

Hoi Astrid, leuk om te lezen hoe jullie dagbesteding er op dit moment uitziet. Heb jij inmiddels tijd gezien om jouw studie op te pakken? Wat een creativiteit van de kids om hun eigen gereedschap te maken. :) En pfff veel te warm hoor dus moeten jullie het wel rustig aan doen.
lieve groetjes van de andere zijde van de wereld.
tot skype maybe!

Astrid

Aan studeren ben ik nog niet toegekomen.

Sandra

Wat leuk om te zien dat de kinderen zich zo goed aanpassen aan de nieuwe omstandigheden zoals geen buiten speelterrein! Ik vind het super om steeds te lezen, zo kom ik ook nog eens een beetje ergens ;-)

Francisca

Ooh dat zou voor die van mij ook lastig zijn, niet lekker buiten spelen. Maar idd als je niet stuurt worden dan soms de meest creatieve dingen geboren.
Enne de was is niet gekrompen? Wat een paneel, idd een uitdaging.
7 euro voor een prima maaltijd, nee daar kook je zelf niet voor, dat wordt afkicken straks als jullie weer in Nederland zijn ;-)

Nicole

Voor 7euro kun je idd niet zelf moeilijk doen. Heb je wel een handleiding bij de wasmachine of is het raadje plaatje en god zegene de greep...

Hoe is met de smog? Je hoort daar vaak van die horror verhalen over. En vanwege mijn vak kan ik het natuurlijk niet nalaten om te vragen...

Astrid

Nicole, de smog wisselt sterk per dag. Op sommige dagen is er geen vuiltje aan de lucht. Op andere dagen kun je nauwelijks de overkant van de straat zien. Gelukkig maken we dit laatste zelden mee. Al met al had ik vooraf gedacht dat de smog erger zou zijn. Ze zeggen hier wel dat we tot op heden veel geluk gehad hebben, er schijnt normaalgesproken meer smog te zijn in deze periode van het jaar.

Astrid

Francisca, de wasmachine gebruikt alleen koud water. Krimpen zal dus niet zo snel gebeuren, maar of de was nu ook echt schoon wordt?

Ruben

Nou, jullie vermaken je wel hoor...

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!