De Wageningse tak van Clan Mackay reist naar China en Singapore

Tianjin

Na een rustig weekje thuis met werk en school, hadden we afgelopen weekend een leuk uitstapje op het programma. Naar Tianjin dit keer. We waren uitgenodigd door Lina, een van Kaspers promovendi, en haar echtgenoot Wei. Wei woont namelijk in Tianjin. Ook Meng (zie een van de eerste blogs) was van de partij.

Tianjin ligt op een half uur met de bullet train vanaf Beijing. Het is de op drie na grootste stad van China en kent een bijzondere geschiedenis. Dit feit was, tot voorkort, volledig langs mij heen gegaan. In de 19e eeuw trok Tianjin als havenstad schepen aan van zeevarende Westerse landen. Die gebruikten de aanhouding van een Brits schip door Chinese troepen als excuus om de oorlog te verklaren. Tegen de goed bewapende Westerse kanonneerboten hadden de Chinezen geen kans. Het Verdrag van Tianjin, gaf de Europeanen het recht om 9 concessies te vestigen op het vasteland, vanwaar ze handel konden drijven. Deze concessies, langs de oevers van de rivier Hai, waren zelfstandige Europese fantasiewerelden: de Fransen bouwden elegante kastelen en torens, terwijl de Duitsers er Beierse villa's bouwden. Met als gevolg dat je de diverse Europese invloeden nog altijd tegen komt in de architectuur en het eten. Tegenwoordig is Tianjin overigens een technologisch en financieel centrum.

De dag begon al vroeg: we hadden met Meng om 8.00 u. op het Zuidelijke treinstation van Beijing afgesproken. Dat betekende dus om 5.30 u. op. Wij wonen namelijk in het noorden van Beijing. En om van Noord naar Zuid te komen, heb je, als het verkeer mee zit, al gauw anderhalf uur nodig. Om iets over negenen arriveerden we in Tianjin. Na een stuk langs de rivier gewandeld te hebben, de eeuwklok bekeken te hebben, zijn we richting de Franse winkelstraat gelopen en hebben we het China House bezocht. Het deed me erg denken aan Gaudí.

Uiteraard werd er (meer dan) goed voor de innerlijke mens gezorgd, dus een zeer uitgebreide lunch mocht niet ontbreken. Na de lunch zijn we richting Italiaanse wijk gewandeld. Waar we zeker nog wat locale specialiteiten moesten proeven.

Vervolgens met de taxi naar de ancient cultural street. Waar er uiteraard diverse souvenirs en nog meer locale specialiteiten werden gekocht.

Ook liep er een fotograaf rond die Thirza erg fotogeniek vond en aangezien Thirza graag poseert, hebben we daar een reeks mooie foto’s aan over gehouden.

Daarna hebben we nog een stuk door de stad gewandeld naar een culinaire straat. Waar we nóg meer locale specialiteiten gehad hebben. Na een gezellige dag verlieten we Tianjin en togen we naar huis. Waar Thirza een bomvolle metro nog even trakteerde op wat 'voorbewerkte' locale specialiteiten

Embarassed

Francisca

Klinkt als een lange leuk dag, op het einde na dan... ai wat sneu voor Thirza!

Natasja van Vugt

Wat bijzonder om een stukje Europa in China te vinden. Zo vreemd, Chinezen komen naar Europa op vakantie en ze hebben al een stukje in huis. Wat een mooie ervaringen maken jullie mee. Geniet ervan.

opa en oma

Weer leuke ervaringen die jullie beleven.
Dus als ik het goed begrijp heeft Thirza de Chinese bedankt in de bomvolle metro, voor de mooie foto's die van haar gemaakt zijn. ( Ik heb het wel met Thirza te doen hoor, ik weet hoe ze zich voelt op dat moment, helaas eigen ervaringen). liefs opa en oma Krikke.

Nicole

Dat gebouw lijkt idd wel op Gaudi. Mooi... Was Thirza erg ziek of luchtte het gewoon op? Arm meiske...

Erg leuk dat contrast op de foto's: oud en modern...
Have fun!

Ruben

Leuk zeg! Weer veel beleeft hebben jullie toch weer!

Astrid

De combinatie (te) veel eten en uitsloven is wel vaker funest voor Thirza. Gelukkig was het daarna klaar.

Oma Huisman

Hallo astrid gefeliciteerd met je verjaardag een fijne dag

Oma, dank u wel.

Marjon

Zo ik heb ook weer wat geschiedenis geleerd. Leuk om te lezen. En eten jou kindjes alles? Ik vind het knap hoor.

Astrid

Marjon, Abel en Thirza zijn vrij makkelijke eters. Ze proeven alles en lusten veel.

Iris

Wat bijzonder, die europese huizen in China! En inderdaad, een stukje Gaudi ook, lijkt Barcelona wel :) Ik moest even nadenken over dat trakteren van Thirza, arm kind. Wat maf eigenlijk dat de gemiddelde westerling (inclusief ik) nog nooit van zo'n hele grote stad gehoord heeft.

Dineke

jullie maken een prachtige tijd door met elkaar.
En, zoals het geschreven wordt, is het net of we het van dichtbij meemaken. Mooi!!!