De Wageningse tak van Clan Mackay reist naar China en Singapore

Werken in China

Werken in China

Voor degenen die onze blog volgen: het lijkt er misschien op dat we alleen maar leuke (vakantie)activiteiten ondernemen. Maar ondertussen moet ik ook nog gewoon werken. Daarom deze keer een blog over hoe het is om te werken in China.

In de eerste week moest ik gelijk twee lezingen geven op een congres van de “Chinese Nutrition Society”.

Ik was een van de weinige niet-Chinese sprekers en mijn slides waren vooraf in het Chinees vertaald. De rest van de dag heb ik vooral naar Chinese sprekers geluisterd en naar Chinese powerpoints gekeken, maar weinig opgestoken. Misschien toch handig om Chinees te leren?

Daarna ben ik voor het eerst naar mijn Chinese werkplek bij de China Agricultural University gegaan. Ik heb een werkplek in een kamer met 12 AIO’s die allemaal aan zuivel werken. Leuk om weer tussen jonge onderzoekers te zitten. In eerste instantie wilden ze een apart kantoor voor mij regelen, maar dit is veel fijner: de drempel om mij wat te vragen is veel lager nu ik tussen ze zit. De eerste week gelijk overleg met een oud-AIO (Lu Jing) met wie ik nog een paper moet afronden en een hele ochtend seminar om het werk van een lokale AIO te bespreken.

Na de eerste week Beijing gingen we gelijk op reis: een week naar Hohhot, de hoofdstad van Binnen Mongolië. Op zondag was de jaarlijkse sportdag (voor de Wageningse lezers: een beetje vergelijkbaar met We-day in Wageningen). Hier mochten we gelijk mee doen, dus een leuke binnenkomer.

Een video van een leuke activiteit:

http://tinypic.com/m/iwqlja/2

Daarna heb ik gelijk 4 dagen achter elkaar les gegeven. Eerst ’s ochtends 2x2 uur voor de MSc & PhD studenten een verdiepend college, en ’s middags 4x4 uur voor de BSc studenten.

Ik heb nog nooit zo veel college in een week gegeven. In het begin hadden de studenten moeite het Engels te volgen: ze krijgen normaal alleen les in Chinees. Maar in de loop van de week ging het al beter, met meer vragen en discussie.

Aanwezigheidscontrole hebben ze in Hohhot ook een mooi systeem voor: vingerafdrukscanner bij de ingang van het lokaal. Dus niet ouderwets lijstje met handtekeningen laten rondgaan, gewoon de moderne techniek gebruiken!

Vanuit Hohhot zijn we direct doorgereisd naar Fuzhou (zuid-China) waar de Dairy Expo georganiseerd was. Enorme hal waar honderden bedrijven met stands stonden.

En ernaast nog een congres. Hier was ik de eerste dag aanwezig bij een Chinees-Nederlands seminar over zuivelkwaliteit. En de dag erna gaf ik zelf een lezing. Deze keer was, naast de vertaling van mijn slides, ook een collega die als tolk fungeerde. Gelukkig mocht mijn lezing wel langer duren, zodat ik niet in tijdsnood kwam.

Daarna weer terug naar Beijing. Hier sloot ik aan bij een groep Wageningse collega’s die een aantal Chinese boerderijen gingen bezoeken. Dit was wel erg nuttig om eens in het echt te zien: de variatie in boerderijen is veel groter dan in Nederland: van heel klein tot heel groot en van heel schoon & georganiseerd tot heel vies.

Gelijk daarna een hele dag PhD seminars. Dat valt wel op in vergelijking met Wageningen: er zijn veel frequenter voortgangspresentaties van de AIO’s. Wat de hoge werkdruk van de lokale docenten ook weer verklaart: elke 2 weken een halve dag seminar per onderzoeksgebied betekent met 3 onderzoeksgebieden anderhalve dag per 2 weken. “Gelukkig” hebben ze hier de avond en het weekend ook om hun werk af te krijgen: 6-7 dagen in de week werken is heel normaal, zeker voor studenten die minimaal 60 uur per week geacht worden te werken.

De week erna heb ik maandag de paper van een AIO met hem besproken, waarna we dinsdagmiddag naar Shanghai reisden. Daar had ik woensdag een bespreking bij Tetrapak, met dezelfde persoon als waar ik een half jaar terug een afspraak mee had gemaakt in Lund bij Tetrapak. Nuttige bespreking en leuk om ervaringen uit te wisselen van een verhuizing van Europa naar China (alhoewel het bij hem voor een langere periode is).

Vanuit Shanghai naar Wuxi doorgereisd voor een bezoek aan Jiagnan Universiteit. Naast het geven van een tweetal lezingen was dit de eerste keer tijdens mijn verblijf in China dat ik een langdurige discussie heb gehad over caseĂŻne-micelstructuur.

Na terugkomst uit Wuxi in Beijing gelijk weer een dag met PhD seminars, gevolgd door een dag waarin studenten een presentatie over onderzoek gaven waar wij ook lokaal in Wageningen onderzoek aan doen (door een AIO die mede-begeleid wordt vanuit China). Mooi om te zien hoe een middag vol discussie de twee projecten beter op elkaar afgestemd heeft gekregen.

Daarna was het tijd om naar Singapore te gaan. Daar ga ik volgend jaar afstandsonderwijs verzorgen. De organisatie van het vak hebben we in veel detail besproken, zodat het voor zowel mij als voor de docent in Singapore veel duidelijker is wat we gaan doen en wat de rolverdeling is. Persoonlijk ergens langsgaan gaat wat dat betreft nog altijd boven digitale communicatie, ook om elkaar beter te leren kennen, wat toekomstige communicatie via de digitale route makkelijker maakt.

Na zo veel reizen was het wel fijn om terug te komen in Beijing en een rustige werkweek te hebben: ik had tijd om zowel aan een tweetal eigen papers te werken waar ik in Wageningen niet aan toe kwam en ook heb ik met Chinese AIO’s hun onderzoek kunnen bespreken.

Wel nog een dag met een feestelijk tintje tussendoor: op bezoek bij CAAS (Chinese Academy of Agricultural Sciences) waar we eerder dit jaar een samenwerkingsovereenkomst mee getekend hebben. En in China willen ze dan graag een mooi bord aan de muur hebben, dus dat heb ik samen met de deputy director van het instituut feestelijk onthuld. Waarna ik wederom een lezing over mijn onderzoek heb gegeven.

Dat was het wel zo’n beetje wat ik de afgelopen 6 weken gedaan heb. De komende weken zal de afwisseling wat kleiner zijn: ik zal voornamelijk op de universiteit in Beijing werken, waar ik ook 3 weken les ga geven. Niks mis met een beetje rust na alle hectiek van het reizen. Ook heb ik dan meer tijd om met individuele AIO’s hun onderzoek door te spreken, om zelf meer te leren over wat er hier gebeurd, en tegelijk de AIO’s advies te kunnen geven over hun onderzoek.

Reacties

Reacties

Roel en Trees

Voor jou was het een drukke periode zo te lezen.
Ik dacht al hebben jullie daar vakantie (haha), maar ik merkte wel aan de foto's die voorbij kwamen zoals een grote supermarkt dat jij daar niet bij aanwezig was. Veel gereisd de eerste 6 weken hebben we wel meegekregen en zoals ik al eerder berichtte, had ik het gevoel dat jullie weer thuis zijn in Beijing. Succes nog met jouw werk daar.
En nog veel plezier voor jullie allen in Beijing.
Binnenkort weer even skypen nu jullie weer op de "thuishaven"zijn.(haha) liefs Roel en Trees.

Maria

Leuk om ook jouw avonturen te lezen Kasper, daarvoor zitten jullie er immers.

Fijne tijd samen!

Ruben

Leuke blog zeg, en in Singapore hebben ze ook bij bepaalde deuren vingerscaners!

Francisca

Leuk om te lezen wat je er oa voor werk doet.
Enne dat ze veel werkten had ik al eens begrepen.
Wat ik niet wist is dat men er zoveel koeien had, zijn de Chinezen zulke melkdrinkers dan?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!