De Wageningse tak van Clan Mackay reist naar China en Singapore

Onderweg naar Singapore

De bedoeling was dat onze volgende blog uit Singapore kwam. Maar dat liep even anders....

We vertrokken netjes halverwege de ochtend uit ons appartement, vonden in no-time een taxi en gingen naar de luchthaven. De laatste kilometers voor de luchthaven zagen we opeens honderden vlaggen van China & Kameroen aan de lantaarnpalen langs de snelweg hangen. Dus toen zei ik al voor de grap: hopelijk hebben we geen vertraging vanwege de Kameroenese president.

Op de luchthaven ging in eerste instantie alles goed: we kregen de boarding passes voor beide vluchten (we zouden Beijing-Guangzhou-Singapore vliegen) en de bagage ging gelijk door naar Singapore. Door de security, even een ijsje eten en toen naar de gate. Er werd geen vertraging aangegeven, dus alles zag er prima uit. Maar er kwam maar geen melding dat we konden boarden, terwijl de vertrektijd toch steeds dichterbij kwam. Gelukkig gingen we toen toch opeens boarden, iets verlaat maar toch.

In het vliegtuig kregen we te horen dat we nog geen vertrektijd van de flight control hadden gekregen en dat we even een paar minuten geduld moesten hebben. Toen ze vervolgens drinken gingen uitserveren hadden we wel door dat die paar minuten een understatement was. Na een uur aan de gate vast te hebben gestaan gingen we dan toch taxien. Aangekomen bij de plek om op te stijgen barstte er opeens noodweer los: heel veel regen en hele harde wind. Dus toen kregen we weer dezelfde mededeling: we konden nog niet opstijgen, hadden geen vertrektijd van flight control gekregen, en moesten een paar minuten wachten. Dit bleek uiteindelijk een half uur te worden, waarin het vliegtuig behoorlijk stond de schudden in de storm.

Tijdens het wachten en na het opstijfen werden wij toch wel wat ongerust over onze overstap: met maar 2 uur op Guangzhou. Dus de hele vlucht (3 uur) konden de kinderen nergens anders over praten: "zouden we onze gate wel halen" zoals ze dat noemden.

Aangekomen in Guangzhou moesten we van de binnenlandse terminal naar de internationale terminal. Nergens schermen met vertrektijd, dus geen idee of onze vlucht naar Singapore al zou gaan vertrekken. Maar we waren geland om 18.05 terwijl het boarden van de vlucht naar Singapore om 17.40 al zou beginnen. Dus wij, hopend op vertraging, rennend naar de internationale terminal. Halverwege werden we nog een stuk meegenomen door een groot uitgevallen golf-karretje. Daarna langs paspoortcontrole #1, toen door de beveiliging waarbij alle tassen weer gescand moesten worden, en daarna paspoortcontrole #2 waar ons visum afgestempeld werd, omdat we China uit gingen. Daarna rennen richting gates (onderweg nergens tv's met vertrektijden, maar officieel zou het vliegtuig al een kwartier onderweg richting Singapore moeten zijn, maar wij hoopten nog altijd op vertraging). Aangekomen bij de gates bleek ons toestel al te zijn vertrokken. Dus wij naar de helpdesk. Die stuurden ons terug naar de paspoortcontrole. Daar moesten we alle papieren (paspoorten, boarding cards) inleveren: de ene persoon ging onze stempels annuleren (met een speciale cancel-stempel) zodat we China weer in mochten, en de andere ging kijken welke vlucht wij konden nemen. Dat bleek 14 uur later (volgende ochtend) te zijn. Daarna zijn wij via speciale kanalen weer terug richting vertrekhal gelopen. Daar is een nieuw ticket geprint, en kregen we papieren waarmee we weer naar een andere balie moesten. In de ondertussen tiende rij van de dag wachten en eindelijk was alles geregeld: we hadden een nieuwe vlucht voor de volgende ochtend, een gratis hotel, diner en transfers.

Op de luchthaven kregen we een speciaal gestempeld formulier mee, en een speciale sticker voor op de kleding:

Daarna gingen we met een busje naar hotel.

Inchecken ging heel snel en we konden gelijk doorlopen naar diner. Dat bleek achteraf wel handig, want aankomst hotel was 20.00 en restaurant sloot al om 21.00. Bij het diner was er veel vis, wat een lekker bord eten opleverde :)

Daarna naar de hotelkamer, waar zoals altijd een rookmasker voor ons klaar stond:

En haal het niet in je hoofd iets mee te nemen uit de kamer. Doe je dat toch, dan ligt de prijslijst al klaar voor alle items op de kamer:

Morgen hopen wij alsnog naar Singapore te vliegen (transfer naar luchthaven is op de prachtige tijd van 4.40 in de ochtend).

Tot ziens,

Kasper

Francisca

Never a dull moment als er een buitenlandse president ergens op bezoek komt!

Natasja van Vugt

Wat een toestand, zeg. Altijd vervelend als je lang moet wachten in het vliegtuig zeker met noodweer. Bijzonder hoe je stempels geannuleerd kunnen worden dat je China toch niet hebt verlaten. Nu hopen dat morgen alles goed gaat. Goede vlucht.

opa en oma

Hoop dat morgen alles goed verloopt en Abel snel zijn vriendje Ruben ziet.
Goede vlucht!

Feikje

Goede vlucht!!!

Nicole

Dat je na al die vertraging nog steeds gezellig kunt lachen en schrijven, petje af! Goede vlucht. Ik hoop dat dat beter en vlotter gaat dan deze.

Kasper

Astrid had tijdens de vlucht wel wat stress, en dat merken de kinderen natuurlijk ook en die gingen ook meedoen. Maar vanaf het moment dat we de overstap gemist hadden zagen we de lol er ook wel weer van in: zo maak je nog eens wat mee. Met een busje door de jungle naar je hotel gebracht worden in een onbekende stad heeft ook wel wat spannends :)

Ik kreeg gelijk van een Chinese collega een oud Chinees gezegde doorgestuurd toen ze het verhaal hoorde: als er iets slechts gebeurd, betekent het dat er iets moois te wachten voor je staat.

En nu is het 4:22, we zijn net wakker gebeld door de wake-up call (ongevraagd, netjes geregeld door hotel die weet dat we 4:40 moeten vertrekken)

Ruben

Jmmer dat jullie zo echt missen, zeg! Echt een pechdag!

Maria

Dan valt een half uur vertraging van Portugal wel weer mee. ;-)