De Wageningse tak van Clan Mackay reist naar China en Singapore

Shanghai & Wuxi

Afgelopen dinsdag vlogen we naar Shanghai. Na een niet vertraagde vlucht (de eerste binnen China) kwamen we rond 16.00 u. ’s middags aan. We vlogen bewust op Shanghai Pudong, de internationale luchthaven, i.p.v. Shanghai Hongqiao, de nationale luchthaven, om zo met de magneetzweeftrein naar het centrum te kunnen gaan!

Leuk en snel gecombineerd in één. De magneetzweeftrein, Maglev, kan 400 km/u ‘rijden’. Normaalgesproken is hij echter begrensd. In 10 minuten zoefden we naar Shanghai. Snel onze spullen naar het hotel gebracht en op naar ‘The Bund’: de waterkant met prachtig verlichte wolkenkrabbers. Het bleek dat de ‘skywalk’ op de 100e verdieping van het Shanghai World Financial Center en het bijbehorende observatiedek nog open was.

En enkele minuten later liepen we op ’s werelds hoogste ‘skywalk’. Als je door de gedeeltelijk transparante vloer recht onder je keek, keek je drie verdiepingen naar beneden; als je aan de rand ging staan, keek je 100 verdiepingen naar beneden en als je voor je keek, had je een adembenemend uitzicht op Shanghai.

Aangezien Kasper de dag erop een werkbezoek had, gingen Abel, Thirza en ik de hort op: naar het Shanghai Science and Technology Museum. Daar hebben we ons prima vermaakt met dierententoonstellingen, robots die Rubiks kubussen binnen no time kunnen oplossen, robots die portrettekeningen van je kunnen maken en achtbaanritten door een maagdarmkanaal.

De dag erop gingen we met de hogesnelheidstrein naar Wuxi.

Wat een verschil met Shanghai en Beijing: een grote stad, maar een oase van rust. Geen drukte op de weg, geen getoeter, geen stampvolle metro’s én veel water en groen. Ook het werktempo is een stuk relaxter en dat maakt dat er veel tijd is voor sightseeing

Cool
. Parken, meren, tempels, musea, Wuxi’s culinaire hoogstandjes alles wordt ons op een presenteerblaadje aangereikt.

En morgen? Morgen gaan we de stad uit, de bergen in op naar een 88 meter grote Boeddha. Wij vermaken ons wel hier in China!