De Wageningse tak van Clan Mackay reist naar China en Singapore

Fawlty Towers en stroomuitval

Normaalgesproken vertellen we over onze leuke belevenissen. Daar maken we er natuurlijk ook veel van mee. Betekent dit dat alles altijd goed gaat? Nee hoor, er gaan ook dingen (bijna) mis. Het leek mij leuk om een aantal van deze zaken, waar ik achteraf gezien erg om kan lachen, met jullie te delen.

Fawlty Towers

In Hohhot verbleven we in een nog niet zolang geleden geopend hotel van een internationale keten. Al bij aankomst ging het mis. Onze boeking via booking.com bleek niet aangekomen. Merkwaardig. Achteraf gezien het eerste teken dat de administratie niet helemaal op orde was. Aansluitend kregen we een discussie over de prijs van de hotelkamers en de te betalen borg. Enfin, met behulp van Kaspers Chinese collega hadden we uiteindelijk alles snel geregeld. Althans, dat dachten we…

De dag na aankomst werkten onze sleutelkaarten opeens niet meer. We zouden volgens hun administratie de borg niet betaald hebben? Wij met handen en voeten uitgeleggen dat we gisteravond de borg betaald hadden en konden daarvan ook een ontvangstbewijs laten zien. De sleutelkaarten werden weer geactiveerd.

De dag erna was Kasper college geven en was ik nietsvermoedend met Abel en Thirza op een van de hotelkamers met hun schoolwerk bezig. Na afloop wilde ik de stoel van de ene kamer terugzetten op de andere kamer. Sleutelkaart gedeactiveerd! En ja hoor, van de andere kamer, waar we net uitkwamen, ook. Sta je daar met twee gedeactiveerde sleutelkaarten, twee kinderen en een stoel op de 6e verdieping van een hotel in Binnen-Mongolië… Ik weer naar beneden. En jawel, jullie raden het misschien al: volgens hun administratie zouden we de borg nog niet betaald hebben. Aaaaargh! Dit maal had ik natuurlijk geen bewijs bij me, die had Kasper namelijk in zijn tas zitten. Uiteindelijk met een vriendelijke glimlach de boel toch nog weten te redden.

Wij terug naar de hotelkamer. Thirza naar de wc. Trekt de wc niet door. Waterreservoir leeg? Sterker nog, we bleken helemaal geen koud stromend water meer te hebben. En dan kom je dus in de vreemdsoortige situatie terecht dat je wel WIFI hebt, maar geen koud stromend water. Na wat onderzoek bleek dat, alhoewel we geen koud stromend water, we wel warm stromend water hadden?! Enfin, aangezien het niet opschoot met het koud stromend water, de stank in de hotelkamer met de minuut begon toe te nemen en ik weinig vertrouwen had in het probleemoplossend vermogen van de hotelstaf, ben ik zelf maar in de weer gegaan met warm stromend water, de waterkoker (die ook prima als waterverplaatser kan fungeren) en het reservoir van de wc. En jawel hoor, de wc trok weer door

Smile
. Na tussenkomst van Kaspers Chinese collega was die dag de borg/sleutelkaart issue definitief opgelost.

Ik had inmiddels de indruk dat ik wel zo’n beetje alles had meegemaakt, maar dat bleek de dag erop toch echt een illusie te zijn… Die ochtend daarop ging tot een kleine tien keer aan toe het brandalarm af en viel de stroom weg (wat nu oorzaak en gevolg is, heb ik niet kunnen achterhalen). Enfin, ik was blij toen we Fawlty Towers konden verlaten.

Note to self: hotel in de toekomst laten regelen door partij bij wie we op bezoek gaan.

Stoomuitval

Over stroomuitval gesproken. Situatieschets: bloedhete dag in Beijing; Abel, Thirza en ik aan het werk in ons appartement in Beijing; Kasper (met Chinees netwerk) in de binnenlanden van China op boerderijbezoek. Ik denk nog even een wasje weg te kunnen werken: PAF! Stroomuitval. Gluren bij de buren leidde tot de conclusie dat de stroom alleen in ons appartement was uitgevallen. Maar goed, dit kan opgelost worden, dacht ik. Eerst maar eens wat stekkers eruit. Om geen risico op elektrocutie te lopen heb ik de wasmachine stekker maar in het stroom laten zitten. Schakelaars in het appartement om. NIETS! Hmm…

Het werd inmiddels steeds heter met de brandende zon op ons ramen van plafond tot vloer. Ik snapte er weinig meer van en zelfs met woordenboek werd ik niet veel wijzer van de opschriften bij de schakelaars. Kasper maar eens een bericht sturen. Ahhh, dat kan natuurlijk niet: geen WIFI! Na een half uur nog geen reactie op mijn verstuurde SMS-berichten. Uiteindelijk kon ik via een onbeveiligd WIFI-netwerk van een van onze buren (voordeel van een flat) toch Kasper bereiken, zodat hij met z’n Chinese collega’s kon overleggen.

Wat bleek: op de gang buiten ons appartement zitten informatiepanelen m.b.t. de elektriciteit van ons appartement en dat van onze buren. Daar moest ik uitvogelen wat er aan de hand was. Daar sta je dan: bij flikkerend TL-licht een volledig in Chinees ondergekalkt elekticiteitspaneel af te lezen.

Na wat, achteraf totaal onnodig, gepriegel in het kastje met onze oplaadkaart (je kunt met een chipkaart saldo opladen voor continuering van je elektriciteit, ja echt!) heb ik uiteindelijk achterhaald dat we in ieder geval voldoende saldo hadden en dat een geldtekort niet het probleem was.

Maar ja, wat is het probleem dan wel en vooral: hoe is dit op korte termijn op te lossen? Uiteindelijk heb ik het kastje onder het paneel open gekregen en wat zag ik daar: 4 schakelaars, waarvan er 1 van ons appartement was. En jawel, na omzetten hadden we weer stroom

Cool
! Yeah! Note to self: niet meer wassen met airco’s aan.

Astrid

Reacties

Reacties

Marjon

Leuk om te lezen. Ik dacht al bij alle leuke verhalen wat positief allemaal en gezellig en gaat er nou niets anders dan gepland, maar gelukkig is dat overal hetzelfde.
Veel plezier nog!!

Gr Marjon

Ruben

Jeetje, wat maken jullie veel mee!

Ruben

Jeetje, wat maken jullie toch veel mee!

Roel en mama

Hoi Astrid, Wat een belevenis en ben jij cool gebleven of ben jij ook naar het kookpunt gegaan?
Ja, het kan niet allemaal rozengeur en maneschijn zijn ook in China zijn negatieve momenten. Gelijk heb jij hoor dat je hier ook een verhaal overschrijft. Meestal op het moment baal jij ervan als een stekker, maar later kan je over zulke dingen wel weer lachen.
Nu zijn jullie weer in Beijing hé?
Misschien binnenkort tot skype.

liefs Roel en mama.

Monique

We hebben erg gelachen toen we het allemaal lazen, sorry, wel een beetje leedvermaak dus, maar gelukkig kan je er nu zelf ook om lachen! Je kan het leuk omschrijven! Maar wat een gedoe zeg! Hier zou ik goed gefrustreerd van worden! Op naar leuke en op rolletjes lopende ervaringen!
X

Maria

Leuk beschreven die mindere ervaringen, waardoor ze toch weer ???????????????????????????? leuk worden.... Ook in Portugal hebben wij er van genoten van je verhalen...

Ilse

zooo wat knap dat je toch Chinees probeert te ontcijferen. Leuk om te lezen.
Groetjes Ilse (NZN)

Sandra

Hoe het toch ineens allemaal zó anders kan werken hè?! Leuk om te lezen!!

Francisca

Tjee en dan is het hotel nog wel Iso 9001 gecertificeerd!
Wat een gedoe zeg, nou ja wel weer een leuk verhaal voor ons!
Enne stroom via een pasje/oid vind ik dan weer niet bijzonder, in ZA kan je bij de kassa van de supermarkt behalve beltegoed ook electriciteit tegoed kopen.

Blijf schrijven, ik geniet ervan!

Jolene

Fawlty towers to the max. Haha, je wordt wel teruggeworpen op je eigen creatieve vermogens. Leuk te zien hoe je je dan toch weet te redden.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!