De Wageningse tak van Clan Mackay reist naar China en Singapore

Eten! En andere zaken die daarvoor door moeten gaan…

Er zijn tot op heden twee landen ter wereld waar ik eten gegeten heb met smaken die ik tot dan toe nooit eerder geproefd had: Georgië en… China!

Een gemiddelde lunch of avondmaaltijd bestaat uit een tafel vol met vlees en/of vis en/of tofu en/of groente gerechten. Soms met rijst, soms met noedels of dumplings. Erbij wordt thee, heet water, en/of bier gedronken. Ze hebben hier wel wijn, maar aangezien zelfs een Beaujolais Nouveau meer karakter heeft, kun je die maar beter laten voor wat het is.

Bovenstaande klinkt op zich niet heel bijzonder, maar regelmatig tref je dingen aan die je totaal niet thuis kunt brengen qua smaak of qua uiterlijk. Wat dacht je hiervan?

Chinese paddenstoelen (uitspraak moe-aa-arrr; vertaling: eh, geen). Lekker in de soep, of gewoon als bijgerecht.

Een andere nieuwe smaak: die van kwal. Dat smaakt overigens net zoals hoe het eruit ziet: gummy-achtig en ziltig. Ik werd er niet warm van. Wel hebben ze erg lekkere soepen in China. Vers is uiteraard het lekkerst, maar ook de instant soepen zijn niet verkeerd (hoe meer zakjes erbij geleverd worden, hoe lekkerder de soep).

Wat fijn is ter afwisseling van de standaard maaltijd is de hotpot. Een soep/bouillon met gember/knoflook, of met allerlei soorten pepers waarin je je vlees, vis, tofu, groenten en noedels kookt. Zeker hier in Binnen-Mongolië, waar het vlees vers van het land op je bord belandt, een aanrader.

In Beijing hebben we meerdere malen Peking Eend op, blijft ook erg lekker. Het eten in Binnen-Mongolië wijkt wel iets af van wat we tot op heden in Beijing gehad hebben. In Binnen-Mongolië zijn er ook diverse BBQ-restaurants. Daar roosteren ze aan straat lamspoten aan het spit. Verder eten ze in Mongolië graag pap. Allerlei soorten pap: koud zoet, warm zoet, of hartig. Toen Thirza er een met aardbeienijs op de kaart zag staan, was de keuze snel gemaakt:

Ik zelf koos voor een hartige variant met paddenstoelen en garnalen.


Voor tussendoor is er een verscheidenheid aan fruit te koop:

Zelfs peren in Boeddha vorm:

Zoetigheden zijn er ook in allerlei soorten en maten. Deze zijn erg smakelijk:

Geen idee wat het precies is, maar het is zoet en vet en dat is een combi die doorgaans wel aanslaat.

Dit daarentegen:

Ballen van koude rode bonenpasta met een laagje kokos erom heen. Mwah, niet mijn ding.

Op straat verkopen ze overal met honing gezoete yoghurt. Erg lekker.

Je moet overigens moeite doen om in de supermarkt yoghurt zonder smaakje te vinden. Hier moest is ik toch wel om gniffelen:

Flavored yoghurt in de smaak plain.

Wat verder vaak in plaats van gewone melk gedronken wordt, is sojamelk. Met een beetje suiker erdoor prima te drinken:

De eerste keer pinda’s eten was een vreemde gewaarwording: pinda’s worden hier niet gebrand, maar gekookt:

Smaakt ook prima. Het schijnt zelfs zo te zijn dat Chinezen een ander type pinda allergie hebben dan Europeanen: vanwege het verschil in bereiden (koken versus branden) is de verschijningsvorm van de pinda-eiwitten die een allergische reactie kunnen uitlokken iets anders.

Wat is tot op heden het meest bijzondere dat we gegeten hebben? Zonder twijfel: duizendjarige eieren. Dit zijn eieren die enkele weken tot maanden op een speciale wijze ingepakt zijn geweest (bijvoorbeeld in een mengsel van klei, as, zout, ongebluste kalk, en rijstkaf) waardoor er een chemische reactie is opgetreden waarbij het eiwit transparant zwart geworden is en de dooier een grijsgroene stevige mousse. En dan de smaak: krachtig, zeer krachtig. Het ziet er natuurlijk niet uit, maar om eerlijk te zijn: zijn ze best wel lekker in de soep en door de tofu.

Duizendjarige eieren in de soep:

Wat is het meest bizarre wat jullie ooit gegeten hebben?

Astrid

Reacties

Reacties

Trees

Jeetje wat een verhaal.
Lijkt mij een hele belevenis wat "eten we vandaag".
En lukt het nog om allemaal genoeg eten naar binnen te krijgen?
Eet smakelijk voor de volgende keer!

Feikje

Nou geef mij maar Hollandse pot! ;-)

Astrid

Hier in Hohhot worden we elke avond mee uit eten genomen en is er genoeg eten voor een heel weeshuis. Als we zelf bestellen, zeker met een menukaart met enkel Chinese tekens en geen plaatjes, is het altijd maar de vraag wat en hoeveel je daarvan krijgt. Houdt het leven spannend :-).

Oda

Woh, Astrid, wat avontuurlijk allemaal. En dat je het dan allemaal proeft ook. dapper hoor, ik doe het je niet na!

Francisca

Om de reden die je aangeeft (menukaart enkel in Chinees) is het wel fijn dat jullie elke avond mee uit eten worden genomen.
Niet dat het niet spannend is iets te bestellen maar meer dat het dan teveel is.

Monique

Zo te zien vinden de kids het eten ook lekker!
Het meest bizarre was ik heb gegeten? Gefermenteerde vis in Korea. Mwah, ik heb wel eens lekkerde gegeten!
Veel eetplezier daar!
X

Nicole

Wel fijn idd dat je hulp bij het bestellen hebt. Ik moet zeggen, afgezien van de pap en kwal, ziet eea er best appetijtelijk uit. wat vond je van de pithaya? Hij viel mij erg tegen.

Het vreemdste wat ik ooit gegeten heb? Ik denk dat dat meelwormen waren, een jaar of 10 geleden toen dat nog niet hip was. Erg lekker en een beetje crunchy...

verkopen ze ook kuikens in het ei voor consumptie? Daar heb ik plaatjes van gezien en die waren echt heel vies...
Eetze!

Ruben

Het eten ziet er lekker uit en ik zou het ook wel eens wat willen proeven.

Astrid

Monique, Abel en Thirza laten het zich goed smaken. Gefermenteerde vis, klinkt niet heel appetijtelijk.

Nicole, ik vond de pithaya prima smaken. Thirza vond het net kikkerdril. Meelwormen heb ik jaren geleden ook weleens gegeten. Ik vond dat ook niet verkeerd qua smaak. De eieren met kuikens ben ik nog niet tegen gekomen. Ik denk ook dat ik die aan me voorbij laat gaan ;-).

abel

ruben het eten is hier ook heel lekker

Iris vd staaij

Sommige dingen zien er wel lekker uit! En sommige andere dingen... Ehh nee, dank je! Hebben de kids al white rabbit snoepjes geprobeerd?

Astrid

Iris, de candybar bedoel je? Die niet, maar wel melktabletten. Thirza vond ze heerlijk, Abel niet.

Sandra

Die peren zijn geweldig zeg!!! (als grote boeddha fan!) Die eieren draait mijn maag al van als ik ze zie..... De rest het proberen waard.

Grappig te lezen dat pinda allergie er daar anders uitziet, klinkt ergens logisch, maar ik dacht dat verhitten op zich al genoeg was en dus ook hetzelfde resultaat zou geven qua allergie.

Irene

Bijzonder hoor, al die verschillende smaken en bereidingswijzen. Wij hebben leguaan gegeten, meer bijzonder omdat het niet overal te koop is. Qua smaak vergelijkbaar met kip met heel veel botjes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!