De Wageningse tak van Clan Mackay reist naar China en Singapore

Binnen-Mongolië

Waar ligt dat eigenlijk, Binnen-Mongolië? Tada, hier in geel:

Binnen-Mongolië is een autonome regio van China en grenst aan Mongolië en Rusland. Het is ruim 28 keer zo groot als Nederland. Ik moet eerlijk bekennen: ik had er voor onze reis naar Azië nog nooit van gehoord…

Hohhot is de hoofdstad van Binnen-Mongolië. En Hohhot is een wereld van verschil met Beijing. Hier worden we met regelmaat nagekeken op straat, soms vallen monden zelfs open. Weinig mensen die Engels spreken. Zelfs bij de receptie van ons hotel (internationale keten) spreken ze nagenoeg geen Engels. Internationale winkels en ketens zitten hier, toch wel tot mijn verbazing, volop. Maar je herkent ze vaak alleen aan de logo’s. De Starbucks bijvoorbeeld heeft haar naam enkel in het Chinees en in het Mongools op de gevel staan en niet in het Engels. Tegenwoordig leren de kinderen hier vanaf jonge leeftijd Engels op school, maar dat is nog niet zo heel lang. Als men al Engels spreekt, dan is het meestal vrij gebrekkig. Zelfs studenten hebben het er moeilijk mee. Dit levert overigens wel grappige taferelen op. In een enorm park buiten de stad wat door middel van het gebruik van Engels op hun borden status wil uitstralen trof ik dit aan, consequent doorgevoerd bij alle WC-gebouwen door het hele park

Smile
:

Alhoewel het maakt dat je je echt anders voelt, draagt het tegelijkertijd bij aan de inburgering: het is of met handen en voeten trachten te praten, of Chinees leren. Vandaag heb ik zowaar in de supermarkt brood en koeken in het Chinees besteld. Mijn tong zit nog in de knoop. Dit wordt oefenen!

Op onze eerste dag in Hohhot heeft de assistente van Xia, de universiteitsdocente met wie Kasper colleges gaat verzorgen, ons het Museum van Binnen-Mongolië laten zien. Met de bus er naartoe. Volgens goed communistisch gebruik zijn sommige stadsbussen gratis.

Wow! Wat een immens gebouw en wat een prachtig museum.

In verschillende zalen wordt de rijke geschiedenis van Binnen-Mongolië getoond: van natuur tot aan alle bijzondere Chinese en Mongoolse volkeren en de strijden daartussen en van ruimtevaart tot aan opgravingen. Wat onder andere nogal indruk maakt waren de dinosauriërs die met in Binnen-Mongolië opgegraven botten in elkaar gezet waren. Al met al slechts een dozijn of wat! Naturalis: eat your heart out!

De dag erop zijn we met Xia, zoontje Todo en assistente (in China heel gewoon, ik wil er ook een!) naar de studenten sportwedstrijd gegaan.

Daar aangekomen, bleek dat wij ook ingedeeld waren en fanatiek geacht werden mee te sporten. Daar sta je dan om 10.00 u. ’s ochtends, 25 graden, volle zon en tussen allerlei fitte studenten… Enfin, we hebben een boel lol gehad!

’s Middags zijn we met Xia en assistente naar bovengenoemd park gegaan. Waar we tot grote vreugde van de kinderen konden fietsen en zorben.

’s Avonds zijn we met z’n allen wezen eten en hebben we Binnen-Mongoolse pap, en nog wat andere zaken die ik bewaar voor mijn blog over eten

Laughing
, op.

Astrid

Reacties

Reacties

Nicole

leuk zo'n sportdag!
Wat doet zo'n assistente dan?

Het toiletbordje doet me denken aan een restaurantnaam die ze voor de olympische spelen op de gevel hadden gehangen: Google translate error of woorden van die strekking.

Ben benieuwd naar het vervolg van jullie reis (en naar je foodblog)...have fun!

opa en oma

Dadelijk spreken jullie vloeiend chinees.
pfff met de 25 graden sporten dat zal niks voor mij zijn.
Het lijkt mij wel leuk om te doen maar het mag van mij wat koeler. Zaterdag met Vera nog een speciale cache gedaan in Mechelen , hebben we ook onze sportoefeningen gedaan.
Leuk jullie nog gezien en gehoord te hebben met skype vandaag. Nog heel veel plezier.

Ruben

Leuke blog kasper!

abel

het was best leuk toen we gingen fietsen

Francisca

Leuk! Ziet er zeer modern uit dat museum. En wT een hoogbouw daar ook zeg!
Benieuwd naar je food-blog!

Astrid

Nicole, je kunt beter vragen: wat doet zo'n assistente niet?
Ze is er als je haar nodig hebt en de rest van de tijd is haast onzichtbaar.

Ze werkt bij Xia op de universiteit maar in dit geval regelt ze al onze uitstapjes (de prof. is tot, ik meen, donderdag in het buitenland en heeft Xia en assistent (ze heeft geen naam: gewoon de assistent) de opdracht gegeven om ons tot dan aan volledig in de watten te leggen).

Ze komt je ophalen om naar het museum, de universiteit, etc. te gaan. Regelt taxi of bus. Zorgt ervoor dat ze de route weet. Regelt restaurants. Draagt je tas. Koopt water. Regelt ijsjes voor de kinderen. Past op de kinderen. Past op de fietsen als je iets wilt bekijken. Maakt foto's. Ondersteunt je bij traplopen op het moment dat je hoge hakken aan hebt. etc. etc. en dus alleen dan wanneer jij er behoefte aan hebt (ze voelt dit ook feilloos aan), voor de rest is ze haast onzichtbaar.

Ik ben benieuwd wat ze op de universiteit verder nog voor hand- en spanwerk verricht.

Francisca

Jeetje wat een takenpakket! Daar is vast een speciale Chinese studie voor gok ik zo! Dat is geen 9-5 baantje..!

Nicole

Eigenlijk is ze dus een heel nuttig schaduw? Dat is voor jullie nu wel handig denk ik, als er bijna niemand Engels spreekt en jullie nog niet zoveel Chinees.
Maar jeetje, wat een taken pakket! En idd, de werktijden zijn vast niet van 9 tot 5...

Astrid

Francisca en Nicole, klopt dat is zeker geen 9 tot 5 baan. Er bestaat een heuse opleiding om assistent te kunnen worden.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!