De Wageningse tak van Clan Mackay reist naar China en Singapore

Opgemerkt – week 1

We zijn nu één week in China. In deze blog vertel ik jullie over bepaalde zaken die we deze week opgemerkt hebben.

Zwarte lijst

Iets wat niet direct zichtbaar is, maar je in de praktijk al heel snel merkt is de blokkade van de Chinese overheid op Google, Gmail, YouTube, Facebook, Twitter etc. Hoe vaak pak jij Google er niet bij om iets op te zoeken? Ik regelmatig. De reden waarom jullie onze locatie op de blog niet aangepast zien, is vanwege het feit dat de blog GoogleMaps gebruikt om de locatie weer te geven. En juist ja: dat werkt niet. Abels meester vroeg Abel om wat filmpjes te maken en deze via YouTube te delen, zodat de klas zijn belevenissen kan zien: kan ook niet. Hoe zoeken ze in China dan iets op internet op? Cn.bing.com is een populaire zoekmachine. Interessant om te zien dat deze zoekmachine hele andere resultaten geeft dan eenzelfde zoekactie in Google. Probeer maar eens! Alhoewel WhatsApp prima werkt, hebben ze in China ook een eigen messenger app: WeChat. Ik heb WeChat sindskort zelf ook en daarmee punten gescoord in het kader van mijn inburgering!

Schattig

Japan staat onder andere bekend om z’n voorliefde voor schattigheid. Dat Chinezen ook van schattig en kitsch houden is mij 10 jaar geleden nooit zo opgevallen. Hierbij enkele voorbeelden:

Onhygiënisch/Rommelig

*Disclaimer: het lezen van deze alinea is op eigen risico. Lezen op nuchtere maag is niet aan te bevelen.*

Alhoewel het met name de ouderen betreft zie je het toch nog regelmatig: rochelende Chinezen. Ook fijn: moet je al naar een openbaar toilet, moet je voordat je het hurktoilet bereikt eerst de fluimen op het opstapje zien te mijden…

Loszittende tegeltjes met ongedierte erachter, vet dat uit lampen in de keuken op het aanrecht druipt, om over de toestand waarin we onze wc-pot, maar ook vele andere toiletten, aantroffen nog maar niet te spreken. Ik bespaar jullie de foto's

Laughing
.Tja, de Chinese standaard is anders dan de Nederlandse.

In China wordt nog veel gerookt. Ook in restaurants. En wat doe je als er geen asbak staat? Dan gooi je je as en peuken gewoon op de grond. Logisch, niet?

Een ander, in onze ogen, vreemd gebruik: als je klaar bent met boodschappen doen, pleur (geen ander woord treft de lading zo dekkend) je je winkelwagen gewoon ergens neer. Ook al heb je de intentie om de wagen netjes achter te laten: het kan gewoon niet!

De combinatie schattig en onhygiënisch/rommelig maakt de situatie vaak nog vreemder. De plafonddecoratie samen met een stoffige, plakkerige airco. De Mickey Mouse op de wasmachine samen met het roestige plateau waar de wasmachine op staat. En in de supermarkt zag ik dat ze ‘fluffy’ stoffen wc-brilhoezen met allerlei schattige motieven verkopen. Lekker hygiënisch…

Kijk eens naar het vogeltje

We hebben een boel bekijks. Zeker Thirza met haar blonde krullen. Zelfs in de Verboden Stad, waar toch echt meer buitenlanders komen. Iedereen wil met ons op de foto. Enfin, mochten we door ons geld heen zijn, gaan we hier gewoon geld voor vragen: lucratieve business

Laughing

Gastvrijheid

Maar bovenal zijn de Chinezen vriendelijke en gastvrije mensen. Kaspers collega’s waren in het begin wat bezorgd of we ons wel zouden redden in China zonder Chinees te spreken. Zie ook dit voorbeeld:

Inmiddels hebben zij door dat we ons prima redden

Smile

Astrid

Ps Vanavond vliegen we naar Hohhot in Binnen-Mongolië. Aansluitend vliegen we naar het subtropische Fuzhou. Ik verwacht dat we in die periode in de hotels internet hebben, maar zeker weten doen we dit niet. 3 juni zijn we weer in Beijing.

Francisca

Leuk! Eh nee laat voor mij die toiletbril hoezen ook maar zitten..
Kunnen jullie via VPN verbinding maken? Dat deden mijn nichtje en haar man toen wel eens, dan kan je gewoon naar je desktop in NL en kan je dus wel bij de 'verboden' sites.

Marleen

Wat een gruwel wat je daar allemaal (voor op en) rond de wc aantreft! Heel leuk je ervaringen te kunnen lezen. Ik blijf jullie volgen. Fijne reis naar Fuzhou. Ik zal het even googlen (dat kan hier gewoon).

Astrid

Francisca, ik zal binnenkort eens kijken of dat lukt.

Nicole

Juk, die hoezen. Heb ze weleens aangetroffen in Engeland op een wc jaaaaaren geleden. Wel leuk dat jullie zelf een atraktie in China zijn. Wat jammer voor Abels klas dat ze niet mee kunnen kijken. Kun je voor hem niet een eigen blogje opzetten? Kunnen de klasgenootjes mee kijken.
Goede vlucht!

Astrid

Nicole, Abel skyped elke week met zijn klas! Dat werkt wel. Dus ze hoeven niets te missen.

Francisca, dat kan inderdaad. Maar ik loop liever niet het risico straks niet meer aan het werk te kunnen ;-).

oma huisman

Leuk jullie ervaringen telezen fijn dat het jullie het allen naarde zin hebben ik wens jullie allen nog een mooie tijd toe

Groetjes Oma

opa en oma Krikke

Ver weg en toch dichtbij , met wechat, en deze site.
Leuk om jullie op deze wijze te blijven volgen.
Nog heel veel plezier en hoop dat jullie nu weer kunnen uitrusten van de laatste reis die jullie gemaakt hebben naar Hohhot.

Francisca

@Astrid, dat je dan op een unwanted persons list komt te staan ivm internet misbruik bedoel je. Mijn nichtje deed het alleen af en toe voor Facebook en het checken van haar Gmail. Dat laatste lukte nl niet.. Is ook Google hè!